Aktualności

Uwaga Kierowcy! Nowe Opłaty na Autostradzie A2

nowe-oplaty-na-a2

Od 11 marca 2025 roku obowiązują zaktualizowane stawki opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem. Zmiany te mają bezpośredni wpływ na koszty transportu drogowego.

Nowy Cennik Opłat na A2

Od godziny 6:00 rano, 11 marca 2025 roku, weszły w życie nowe opłaty za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem. Oto szczegółowe stawki:

    • Motocykle: 18 zł (wzrost o 1 zł) – zachowana 50% bonifikata.
    • Samochody osobowe (do 3,5 t): 36 zł (wzrost o 2 zł).
    • Pojazdy 2-osiowe (koła bliźniacze) i 2-osiowe z przyczepami: 60 zł (wzrost o 5 zł).
    • Pojazdy 3-osiowe i 2-osiowe z kołami bliźniaczymi z przyczepami: 92 zł (wzrost o 8 zł).
    • Pojazdy 4+ osiowe i 3-osiowe z przyczepami: 138 zł (wzrost o 11 zł).
    • Pojazdy nienormatywne: 360 zł (bez zmian).

Przyczyny Podwyżki Opłat

Autostrada Wielkopolska SA (AWSA), zarządca koncesyjnego odcinka A2, uzasadnia podwyżkę opłat następującymi czynnikami:

    • wzrost kosztów inwestycji i utrzymania autostrady,
    • wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe,
    • realizacja rozbudowy autostrady, w tym budowa trzeciego pasa ruchu,
    • rosnące koszty operacyjne, w tym obsługa zobowiązań finansowych oraz rosnące wynagrodzenia.

Videotolling na A2

W styczniu 2025 roku wprowadzono system videotollingu na odcinku Poznań – Konin, ułatwiający płatności za przejazd. Docelowo system obejmie cały odcinek A2 (Świecko – Konin), co wiąże się z dalszymi inwestycjami w infrastrukturę. Należy pamiętać, że system videotollingu nie obejmuje motocyklistów.

Wpływ Zmian na Branżę Transportową

Podwyżka opłat na A2 ma bezpośredni wpływ na koszty operacyjne firm transportowych. Kluczowe aspekty to:

    • aktualizacja kalkulacji kosztów transportu,
    • optymalizacja tras przejazdów,
    • analiza alternatywnych dróg,
    • monitorowanie zmian i dostosowywanie strategii cenowych.

Podsumowanie

Nowe opłaty na autostradzie A2 wymagają od firm transportowych elastyczności i adaptacji. Regularne monitorowanie zmian, optymalizacja tras oraz wykorzystanie dostępnych technologii, takich jak videotolling, pozwolą na minimalizację wpływu podwyżek na rentowność działalności.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *