Aktualności

Przełom dla transportu: Polska otwiera granice w Bobrownikach i Kuźnicy

otwarcie granic

Sektor logistyczny z entuzjazmem przyjął ostatnią zapowiedź rządu, która może znacząco wpłynąć na płynność transportu. Premier Donald Tusk, przemawiając na Forum Spójności i Rozwoju Granicznego Unii Europejskiej w Białymstoku, ogłosił gotowość do wznowienia ruchu na dwóch kluczowych przejściach granicznych z Białorusią: w Bobrownikach oraz Kuźnicy Białostockiej (zamkniętych od 2021 roku — Kuźnica, 2023 roku – Bobrowniki).

Kiedy i na jakich warunkach wraca ruch graniczny?

Rząd planuje wznowić ruch jeszcze w listopadzie bieżącego roku. Premier zaznaczył, że głównym motywem jest troska o mieszkańców oraz przedsiębiorców.

Kluczowe szczegóły logistyczne, które trzeba wziąć pod uwagę:

    1. Bobrowniki: w przypadku tego przejścia nie ma logistycznych problemów w jego otwarciu i może ono funkcjonować bez dodatkowych ograniczeń.
    2. Kuźnica Białostocka: sytuacja jest bardziej skomplikowana. Ze względu na trwający remont nawierzchni drogi ekspresowej S19, do końca roku przejście to będzie otwarte jedynie dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony.
    3. Połowce: obecnie nie ma planów otwarcia przejścia w Połowcach ze względu na funkcjonujący tam wojskowy obóz oraz względy bezpieczeństwa.

Premier Tusk podkreślił, że granica polsko-białoruska jest «zabezpieczona tak dobrze, jak nigdy wcześniej» i jest obecnie «chyba najlepiej strzeżoną granicą w Europie». Niemniej jednak, ruch zostanie wznowiony „na próbę”, a jeśli pojawi się zagrożenie dla bezpieczeństwa Polski, premier „nie będzie się wahał ani chwili”, by ponownie ją zamknąć. Dodał również, iż przed formalnym otwarciem niezbędne są również intensywne konsultacje z Litwą, aby zagwarantować spójną politykę sąsiedzką.

Podsumowanie

Wznowienie ruchu na kluczowych przejściach w Bobrownikach oraz częściowo, w Kuźnicy Białostockiej, stanowi długo oczekiwany sygnał normalizacji i jest wiadomością o znaczeniu strategicznym dla branży TSL. Otwarcie tych szlaków ma potencjał, by znacząco usprawnić transgraniczne łańcuchy dostaw pomiędzy Polską a rynkiem wschodnim, redukując jednocześnie koszty operacyjne wynikające z dotychczasowego koniecznego wydłużenia tras, a także czasu oczekiwania.