Pilne wyzwania- Pakiet Mobilności i Zielony Ład
W środę 22 października 2025 roku w Pałacu Prezydenckim odbyło się kluczowe spotkanie Prezydenta RP Karola Nawrockiego z przedstawicielami polskiego środowiska przewoźników drogowych. Głównym celem dyskusji było wypracowanie propozycji kompleksowego rozwiązania problemów, z którymi sektor transportowy mierzy się na co dzień. W spotkaniu uczestniczyli m.in. prezes ZMPD Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Przewoźników Drogowych w Ostrołęce Mirosław Szczepankowski, a także Zastępca Szefa Gabinetu Prezydenta RP Jarosław Dębowski, minister Karol Rabenda oraz doradca Prezydenta Alvin Gajadhur. Lista zagadnień podniesionych przez przewoźników była długa i dotyczyła przede wszystkim regulacji unijnych oraz problemów natury operacyjnej.
Kluczowe postulaty przewoźników koncentrowały się na:
-
- Umowie liberalizującej przewozy między UE a Ukrainą: przedstawiciele branży domagają się powrotu do dwustronnych zezwoleń na transport międzynarodowy Polska – Ukraina.
- Unijnym Pakiecie Mobilności: przewoźnicy apelują o nowelizację Pakietu Mobilności oraz zmniejszenie restrykcji dla polskiego sektora transportowego. Choć postulaty wypracowane w ramach Forum Transportu Drogowego (FTD) były przekazywane poprzedniemu i obecnemu rządowi, nadal nie zostały w pełni zrealizowane – z wyjątkiem refinansowania obowiązkowej wymiany inteligentnych tachografów w pojazdach.
- Regulacjach „Zielonego Ładu”: branża transportowa domaga się odejścia od restrykcyjnych regulacji dotyczących transportu drogowego wprowadzanych w ramach „Zielonego Ładu”.
Blokada wschodu: kryzys na granicach i biurokracja
Jan Buczek, prezes ZMPD, podkreślił podczas spotkania, że kluczowa rola Prezydenta upatrywana jest zwłaszcza w rozwiązaniu wieloletnich problemów na granicach z Białorusią, Ukrainą i Rosją, które stanowią również zewnętrzną granicę Unii Europejskiej.
W trakcie dyskusji wyraźnie podniesiono kwestię:
-
- Kryzysu na polsko–białoruskim przejściu granicznym w Koroszczynie.
- Problemów z niedrożnością drogowych przejść granicznych dla ruchu towarowego.
Szef Zrzeszenia zwrócił uwagę, że mimo ciągłego wzrostu wymiany towarowej, to właśnie urzędnicy pracujący przy obsłudze przesyłek skutecznie utrudniali funkcjonowanie przewoźnikom, eksporterom i importerom.
Deficyt kierowców: apel o ułatwienia wizowe
Branża mierzy się z pogłębiającym się problemem braku zawodowych kierowców na rynku. Polskie firmy od lat współpracują z kierowcami z krajów sąsiadujących, takich jak Białoruś i Ukraina. W związku z tym, przewoźnicy apelowali do Prezydenta o podjęcie działań, które miałyby na celu ułatwienie w pozyskiwaniu kierowców zawodowych z tych państw oraz uproszczenie procedur wizowych dla kierowców spoza Unii Europejskiej.
Spojrzenie w przyszłość
Przedstawiciele branży wyrażają zaniepokojenie upływającym czasem i brakiem jakichkolwiek decyzji. Prezes Jan Buczek stanowczo zaznaczył, że każdy miesiąc oczekiwań na działania rządzących prowadzi do gwałtownego pogorszenia sytuacji całego sektora transportowego. Czy same zapowiedzi poszukiwania rozwiązań wystarczą, by zapobiec kryzysowi? Okaże się w przyszłości.
