Już w 2025 roku kierowcy w Polsce będą mogli korzystać z nowych, szybszych i bardziej komfortowych tras! Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje oddać do użytku aż 400 km nowych dróg. To ogromna inwestycja, która nie tylko przyspieszy podróże, ale także rozwiąże problem korków w wielu regionach kraju.
Modernizacja polskich dróg – co zmieni się w 2025 roku?
Autostrada A2 zostanie wydłużona o ponad 67 km, co pozwoli połączyć Białą Podlaską z Warszawą oraz z siecią dróg szybkiego ruchu w kraju i Europie. Realizacja tego projektu obejmuje cztery odcinki pomiędzy węzłami Siedlce Południe a Biała Podlaska w województwie lubelskim.
Kolejnym ważnym krokiem będzie ukończenie trzech fragmentów drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim, o łącznej długości ponad 36 km. Poprawią one dojazd z Katowic do Bielska-Białej (na odcinkach między węzłami Oświęcim i Bielsko-Biała Hałcnów) oraz zapewnią lepsze połączenie z polsko-słowackim przejściem granicznym w Zwardoniu. W ramach tej inwestycji oddany zostanie również odcinek Przybędza – Milówka, który obejmuje dwa tunele drążone w masywie Baraniej Góry.
Na północy kraju kierowcy skorzystają z dwóch nowych odcinków drogi ekspresowej S3, które łącznie liczą 33 km. Trasa ta zapewni ekspresowe połączenie Szczecina z Świnoujściem, w tym z tunelem drogowym pod Świną, jednocześnie kończąc budowę całego ciągu od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce. Dodatkowo, na Pomorzu kierowcy będą mogli podróżować drogą ekspresową S6 pomiędzy Koszalinem a Słupskiem, a także korzystać z drugiej jezdni obwodnicy Słupska.
Inwestycje obejmują oddanie do użytku 42 km drogi ekspresowej S7, która obejmuje Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej oraz odcinek Modlin – Czosnów w woj. mazowieckim. W województwie podlaskim powstaną natomiast 34 km drogi ekspresowej S19. Mieszkańcy takich miejscowości jak Opatów, Suchowola, Strzelce Krajeńskie czy Wąchock odetchną od tranzytowego ruchu ciężarowego dzięki nowo wybudowanym obwodnicom.
Autostrady, ekspresówki i obwodnice – ogromny skok w rozwoju infrastruktury
Jakie odcinki pojawią się w 2025 roku?
-
- A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód – Siedlce Południe),
- A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km),
- A2 Łukowisko – Swory (12,5 km),
- A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km),
- S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
- S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
- S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km),
- S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
- S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km),
- S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
- S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
- S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
- S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km),
- S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km),
- S7 Modlin – Czosnów (9,7 km),
- S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską),
- S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
- S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km),
- S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km),
- S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnimy drugą jezdnię S61 oraz 3 km DK64),
- S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km),
- DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km),
- DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km),
- DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km),
- DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km),
- DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km),
- DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km),
- DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km),
- DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km),
- DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km),
- DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km),
- DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km),
- DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km),
- DK75 łącznik brzeski (3 km),
- DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (odcinek Siewierz – Poręba – Zawiercie,16,7 km),
- DK79 obwodnica Lipska (6,4 km).
Łączna długość planowanych do oddania dróg w 2025 roku:
-
- Autostrady: 67,4 km
- Drogi ekspresowe: 256,4 km
- Obwodnice i drogi krajowe: 76,8 km