Od 1 stycznia 2025 roku w wielu krajach Europy wprowadzono podwyżki opłat drogowych, mające na celu zwiększenie wpływów na modernizację infrastruktury oraz dostosowanie do rosnących kosztów utrzymania. Poniżej przedstawiamy zestawienie zmian w poszczególnych państwach:
-
-
- Polska
-
Stawki opłat drogowych wzrosły o około 3,3%, zgodnie z ustawowym mechanizmem indeksacji opłat w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.
-
-
- Austria
-
Opłata infrastrukturalna została dostosowana do inflacji, a element taryfy CO₂ zwiększono, co łącznie skutkuje podwyżką o około 7,4%. Dodatkowo wprowadzono oddzielną taryfę opłaty drogowej dla autobusów, z redukcją kosztów emisji CO₂ o 25%.
-
-
- Belgia (Region Walonii)
-
Od 1 stycznia 2025r. zmiana taryfy opłat drogowych w Belgii w Regionie Walonii. Taryfy dostosowano do inflacji, co spowodowało średni wzrost opłat o około 2,86%.
-
-
- Czechy
-
Stawki opłat dla samochodów ciężarowych wzrosły o maksymalnie 5% w porównaniu do poprzednich, głównie z powodu zwiększenia opłaty za emisję CO₂. Dodatkowo sieć dróg płatnych rozszerzono o nowe odcinki autostrad i dróg klasy I.
-
-
- Słowacja
-
Podwyżka opłat o 3% wynika z podniesienia podatku VAT z 20% do 23%.
-
-
- Szwajcaria
-
Opłaty drogowe wzrosły o około 5%.
-
-
- Węgry
-
Opłata infrastrukturalna zwiększyła się o 3,4%, co przekłada się na średni wzrost całkowitej taryfy o około 2,5%.
-
-
- Szwecja – Most Øresund
-
Opłaty wzrosły o około 1,5%.
-
-
- Dania – Most Storebaelt
-
Od 1 lutego 2025 roku planowany jest wzrost opłat o około 2%.
-
-
- Hiszpania
-
Oczekiwany jest średni wzrost stawek opłat o 2–3% w zależności od koncesjonariuszy, jednak nowe stawki nie zostały jeszcze opublikowane. Na Autostradzie Atlantyckiej (AP-9) w Galicji wprowadzono 50% zniżki na opłaty dla pojazdów ciężarowych od pierwszej podróży.
-
-
- Francja
-
Od 1 lutego 2025 roku planowany jest średni wzrost opłat o 0,9% w zależności od sieci autostrad, wynikający z inflacji i inwestycji w utrzymanie infrastruktury.
Inne kraje
Niektóre państwa, takie jak Niemcy i Słowenia, ogłosiły brak zmian taryf dla pojazdów ciężarowych od 1 stycznia 2025 roku.