Aktualności

Zmiany w SENT dla zagranicznych przewoźników

zmiany-w-sent

W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój systemów monitorowania transportu w Polsce, szczególnie w kontekście zagranicznych przewozów towarów. System ewidencji przewozów towarów, znany jako SENT (System Ewidencji Przewozów Towarów), zyskuje na znaczeniu w walce z nielegalnym obrotem towarami akcyzowymi. Wprowadzone zmiany mają na celu zwiększenie efektywności monitorowania transportów oraz dostosowanie przepisów do rosnących potrzeb rynku.

Kto będzie objęty nowymi przepisami?

Od 1 listopada 2024 roku obowiązek zgłaszania przewozów w RMPD dotyczy zagranicznych przewoźników z „krajów trzecich”, czyli spoza Unii Europejskiej, Norwegii, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że na przykład firmy transportowe z Ukrainy, Mołdawii, Serbii czy Turcji, które realizują przewozy do Polski, z Polski lub tranzytem przez Polskę, będą zobowiązane do składania takich zgłoszeń.
Natomiast od 1 stycznia 2025 roku, obowiązek ten obejmie również zagranicznych przewoźników z UE, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, ale tylko wtedy, gdy ich ciężarówki będą w Polsce w ramach transportu do lub z „kraju trzeciego”. Przykładem może być ciężarówka z kraju unijnego, która jedzie z Turcji do Polski, z Polski do Turcji lub tranzytem przez Polskę.

Jakie będą konsekwencje dla firm?

Wprowadzenie systemu SENT dla zagranicznych przewoźników wymusi na firmach transportowych dostosowanie się do nowych regulacji. Przewoźnicy będą musieli inwestować w odpowiednie systemy informatyczne, które umożliwią im zgłaszanie danych w czasie rzeczywistym. Jeśli chodzi o konsekwencje braku odpowiedniego zgłoszenia, sytuacja jest jasna – każdy przejazd bez zgłoszenia do RMPD będzie traktowany na równi z przejazdem bez właściwego zezwolenia na transport. Tego rodzaju wykroczenie grozi karą administracyjną w wysokości do 12 tys. złotych oraz natychmiastowym zakazem dalszej jazdy.