Aktualności

Uwaga Kierowcy! Nowe Opłaty na Autostradzie A2

nowe-oplaty-na-a2

Od 11 marca 2025 roku obowiązują zaktualizowane stawki opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem. Zmiany te mają bezpośredni wpływ na koszty transportu drogowego.

Nowy Cennik Opłat na A2

Od godziny 6:00 rano, 11 marca 2025 roku, weszły w życie nowe opłaty za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem. Oto szczegółowe stawki:

    • Motocykle: 18 zł (wzrost o 1 zł) – zachowana 50% bonifikata.
    • Samochody osobowe (do 3,5 t): 36 zł (wzrost o 2 zł).
    • Pojazdy 2-osiowe (koła bliźniacze) i 2-osiowe z przyczepami: 60 zł (wzrost o 5 zł).
    • Pojazdy 3-osiowe i 2-osiowe z kołami bliźniaczymi z przyczepami: 92 zł (wzrost o 8 zł).
    • Pojazdy 4+ osiowe i 3-osiowe z przyczepami: 138 zł (wzrost o 11 zł).
    • Pojazdy nienormatywne: 360 zł (bez zmian).

Przyczyny Podwyżki Opłat

Autostrada Wielkopolska SA (AWSA), zarządca koncesyjnego odcinka A2, uzasadnia podwyżkę opłat następującymi czynnikami:

    • wzrost kosztów inwestycji i utrzymania autostrady,
    • wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe,
    • realizacja rozbudowy autostrady, w tym budowa trzeciego pasa ruchu,
    • rosnące koszty operacyjne, w tym obsługa zobowiązań finansowych oraz rosnące wynagrodzenia.

Videotolling na A2

W styczniu 2025 roku wprowadzono system videotollingu na odcinku Poznań – Konin, ułatwiający płatności za przejazd. Docelowo system obejmie cały odcinek A2 (Świecko – Konin), co wiąże się z dalszymi inwestycjami w infrastrukturę. Należy pamiętać, że system videotollingu nie obejmuje motocyklistów.

Wpływ Zmian na Branżę Transportową

Podwyżka opłat na A2 ma bezpośredni wpływ na koszty operacyjne firm transportowych. Kluczowe aspekty to:

    • aktualizacja kalkulacji kosztów transportu,
    • optymalizacja tras przejazdów,
    • analiza alternatywnych dróg,
    • monitorowanie zmian i dostosowywanie strategii cenowych.

Podsumowanie

Nowe opłaty na autostradzie A2 wymagają od firm transportowych elastyczności i adaptacji. Regularne monitorowanie zmian, optymalizacja tras oraz wykorzystanie dostępnych technologii, takich jak videotolling, pozwolą na minimalizację wpływu podwyżek na rentowność działalności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *